FAQ
Тук ще намерите отговори на най-често задаваните въпроси. Опитваме се да представим важна за вас информация по максимално достъпен и разбираем начин. Ако все пак има нещо неясно , не се колебайте да ни попитате!
Тук ще намерите отговори на най-често задаваните въпроси. Опитваме се да представим важна за вас информация по максимално достъпен и разбираем начин. Ако все пак има нещо неясно , не се колебайте да ни попитате!
Какъв е принципа на въздушното окачване?
Въздушното окачване заменя металните пружини като носещ елемент в окачването на автомобила. Традиционно при повечето автомобилни окачвания тежестта на автомобила се поема от метални пружини. Във високият клас съвременни автомобили вместо метални спираловидни пружини се използват газови пружини, познати още като въздушни възглавници (Air springs = въздушни пружини). Носещият елемент се явява гумен балон, пълен с въздух под налягане. Чрез сложно управление възглавниците се пълнят с въздух от въздушен компресор или се изпускат, в зависимост от това какво ниво на автомобила трябва да се подържа.
Предимства на въздушното окачване:
Недостатъци на въздушното окачване:
Същност на адаптивните амортисьори.
Всеки амортисьор има диапазон на действие, тоест способност да абсорбира енергия. Този диапазон може да се нарече и работна характеристика на амортисьора. Тази характеристика може да се представи графично, като разчитайки графиката, се вижда как работи той спрямо натоварване и скорост на събиране и разтягане. Характеристиката на амортисьора е статична и се определя от изпълнението и настройката на хидравличните клапани и байпаси вътре в него. При проектирането и настройката на традиционен (пасивен) амортисьор , производителя търси максималният компромис между комфорт и поведение на пътя и то при различни натоварвания и скорост. Да споменем няколко основни положения
Традиционният (пасивният) амортисьор е един голям недодялан компромис.
Всички гореописани недостатъци са елиминирани при адаптивните амортисьори. Адаптивният амортисьор, познат още като електрически или семиактивен амортисьор не прави компромиси между комфорт и сигурност. Той по своята същност е нормален хидравличен амортисьор, но разполага със сложна система от електрически байпасни клапани, с което мигновено променя своята характеристика на работа. Характеристиката му на работа е плаваща спрямо нуждите на автомобила. С други думи, адаптивния амортисьор може да се втвърдява и да омеква мигновено, когато е нужно. Той е доста скъп и сложен елемент със следните предимства:
За съжаление адаптивните амортисьори се срещат само в най-високият клас автомобили заради високата си цена.
Адаптивното окачване е уникална екстра на високият клас автомобили , за която собствениците рядко си дават сметка.
Въздушното окачване е комплексна система, при която могат да се появят различни дефекти. Без да изпадаме в подробности ще изброим някои от тях.
1, Повреди във въздушните възглавници – В повечето случаи се пука гумения балон , вследствие на което възглавницата става нефункционираща. В други моменти пък се наблюдава изпускане на въздух през определени уплътнителни тампони , въпреки че гумения балон е здрав. Чести причини за повреда на възглавницата са:
2. Повреди в адаптивните амортисьори – Амортисьора е част, работеща под изключително натоварване и екстремни условия. Най-често срещаните проблеми при тях са:
В условията на пазарна икономика и отворени пазари, българският потребител е затрупан с всевъзможни предложения. В автосервизният сектор и в частност „ремонт на адаптивно (въздушно) окачване“ за всеки краен потребител е почти невъзможно да отсее добрите фирми с качествени продукти. Много некоректни търговци рекламират неща, които на практика нямат. Ние ще ви изброим няколко наши предимства, над които всеки трябва да се замисли преди да предприеме ремонт на своето окачване.
Едно от уникалните ни предимства е , че използваме нов гумен балон, чиято стена, оплетка и дебелина са идентични с оригиналните. Предимствата на нашата гума , пред останалите видове афтърмаркет гумени балони са много съществени:
Първата асоциация която ни минава през ум, когато чуем думата рециклиране или ремонт е свързана с вдъхване на още малко живот на нещо старо, закрепване за още малко, пестене на пари за сметка на качество и надеждност. Тази асоциация е напълно погрешна 🙂 . След ремонт на адаптивния (въдушния) амортисьор получавате дори по-високо качество от оригиналното!
След ремонт в AirTec , вашият адаптивен (въздушен) амортисьор е неразличим технически и визуално с чисто нов оригинален , а всъщност дори в много аспекти е подобрен. Защо това е така , ще опишем накратко в няколко точки:
1. Тест на компютърно управляем динамо метричен стенд за правилна работа – Благодарение на стенда проверяваме цялата функционалност и начина на работа на ремонтирания амортисьор. Тестваме го при различна скорост и натоварване, както и в целия работен диапазон на електронно втвърдяване. Резултатите с събират в компютърна графика, която сравняваме с графиката на чисто нов оригинален амортисьор. По този начин сме на 100% сигурни, че ремонтираният амортисьор работи абсолютно еднакво с нов оригинален такъв. Тоест НЯМА функционална разлика!
2. Ново хидравлично масло – при ремонта се подменя цялото хидравлично масло в амортисьора. Използваме оригинално масло със заводски характеристики. Гаранция за същия комфорт и дълголетие.
3. Газифициране – всеки амортисьор се пълни с газ като състав, количество и налягане са идентични с оригиналните.
4. Електронна система за втвърдяване – цялата система за електронно регулиране на амортисьора си остава оригинална и напълно функционираща. Независимо от системата на амортисьора, ADS, CDCE, CDCI, CVSA, EDC, DampTronic Sky, SDC, всичко остава работещо след нашата намеса!
5. Дължина и форма – тъй като се използва оригиналното тяло на амортисьора , всички размери, тегло, захващане са оригинални. Няма визуална разлика.
6. Процес на пресоване на въздушната възглавница – процеса на пресоване на въздушната възглавница е с абсолютна повтаряемост и по време на пресоване се следят и контролират всички параметри. Силата и скоростта на деформация се измерват и контролират чрез PFM (Pressure Force Monitoring) и PFC (Pressure Force Control) системите на нашата Uniflex преса. Това са функции, налични единствено при Uniflex и благодарение на тях осигуряваме пресоване, което доказано е идентично със заводското. Размерите на пресоване се постигат с точност стотна от милиметъра.
7. Размери и форма на въздушната възглавница – При ремонта на възглавницата се използват оригиналните части и се сменя само гумата и пръстените. Размерите и формата на всички части са идентични с оригиналните. Всички видове уплътнения, тампони, маншони, алуминиеви предпазители и т.н. , които подменяме също са идентични с оригиналните. Така елиминираме всякаква функционална и визуална разлика.
Някои от предимствата на ремонтираните части спрямо нови оригинални са:
1. Качество на гумения балон – При ремонта ние използваме премиум гума с цел по-голяма здравина и живот.
2. Качествени пръстени на въздушната възглавница – стоманените пръстени, с които гумения балон е пресован трябва да са от материал, издръжлив на корозия и външни условия. При повечето модели оригинални възглавници се ползват качествени неръждаеми пръстени. В стремежа си да се оптимизират разходите обаче, има модели оригинални възглавници, при които пръстените силно корозират и се стига до проблеми. При нас тези „планирани от производителя“ проблеми се отстраняват.
3. Оптимизирани водачи и семеринги – при някои амортисьори използваме части, които отстраняваме „планираните от производителя“ дефекти. Използват се подобрени семеринги с по-дълъг живот, водачи от усилени материали, които не се разбиват толкова лесно (при някои модели на Bilstein оригинално вграждат алуминиеви водачи 😉 ) , оптимизирани сеператори и полирана газова камера за сеператора и още много други. Всяко едно от тези малки подобрения ще ви спести много главоболия.
Вечната дилема, пред която се изправя всеки потребител е дали да ремонтираме оригиналните части или да вземем евтин афтърмаркет заместител?
При нормално Golf-че или Clio бихме могли да си го позволим, но при автомобил в адаптивно окачване е пълна карастрофа! На пазара се предлагат безброй лъскави изгодни оферти на изключително ниски цени. Повечето са от европейски или американски фирми , които обаче произвеждат на едно и също място в Китай. В някои случаи цената на НОВ въздушен амортисьор (с включена въздушна възглавница) може да бъде по-ниска от цената за ремонт на оригиналните ! Много от тези продукти се продават като европейски части, но след щателно проучване винаги се стига до един и същи завод в Китай 🙂
На външен вид тези творения изглеждат като оригиналните , но след тест на стенд или в автомобил се вижда, че те са ОПАСНИ! Ще изброим някои от причините, а вие сами си направете изводите.
1. Качеството на китайската въздушна възглавница – за да се постигне добра цена , се прави компромис с качеството въздушната възглавница. Използва се гумен балон, който лесно се къса, или направо гърми при рязко натоварване. Използват се корозиращи пръстени, които слабо защипват гумата или пък са я прерязали от прекалено силно пресоване. Металните части, към които се пресова гумата са тънкостенни (слаби) и не позволяват добро пресоване , защото подават при натиск. Китайските възглавници не могат да се рециклират ! Използваните в тях носещи части не позволяват качествен ремонт дори при опит с качествена гума и пръстени.
Сега си представете как лимузина, тежаща 2,5 тона, пълна с багаж и 4 човека вътре се движи с 220-250 км/ч по нашите родни „равни“ магистрали и изведнъж гърми предна дясна възглавница! (усещането е все едно губите едно колело)
Когато използвате евтини части в окачването, вие не пестите пари, вие пестите от вашата сигурност !
2. Система за електронно регулиране твърдостта на амортисьора – САМО оригиналните амортисьори имат работеща система за втвърдяване! При китайските продукти има букса, която се закачва към автомобила, но тя само лъже автомобила, за да не свети лампа на таблото. На амортисьора е сложена „залъгалка“ , заради която автомобила си мисли, че разполага с изправен електронно регулируем амортисьор. Когато шофирате бързо или с товар, компютъра на колата автоматично втвърдява оригиналните амортисьори, за да колата да бъде достатъчно устойчива. При китайския амортисьор това не се случва (автомобила не го регистрира като грешка заради залъгалката) и резултатът е опасно неустойчивост в критични ситуации.
За съжаление вие забелязвате това, когато вече е късно, тоест в ситуация, в която китайското окачване ви предаде!
3. Остаряла и неадекватна технология в амортисьора – в китайските (псведоеврпопейски и псевдоамерикански) амортисьори се използва технология срещата при автомобили нисък клас от 70-те години (да, звучи пресилено и мнозина от вас няма да повярват, но просто се убедете сами). Като цяло се залага на двутръбен дизайн с части, копирани от VW Golf I . Сигурно четейки си казвате „ееее, тези пък се унесоха с плюенето по китайските“, но сме готови да отворим всеки предоставен от Вас китайски амортисьор за Mercedes ML W164 или W166 и да сравним частите с тези на Golf I ! (не се шегуваме) Изключително малко бутало, слаба и малка rebound пружина , липса на калибратори и почти никакъв резистънс (съпротивление) по време на работа. Чрез динамометричния стенд за амортисьори може да се сравни какво съпротивление успява да направи китайския афтърмаркет амортисьор и да се съпостави с това на нов оригинален. Измерените резултати показват, че е опасно да шофирате с такъв амортисьор!
4. Липса на комфорт – проблема с частите, вградени в тези амортисьори се вижда и в комфорта. Проблема се крие в липсата на байпас и „GOLF I“ технологията. Реално се получава, че при слабо натоварване и скорост амортисьора е прекалено твърд (липса на байпас или некоректен такъв), а при високо натоварване и скорост е прекалено мек.
Тоест този нов китайски амортисьор (с европейска или американска опаковка) върши работата си точно на обратно.
5. Афтърмаркет амортисьор (евтин заместител на оригиналния) НЕ МОЖЕ да се ремонтира, подобрява или рециклира!
Тук, може би е редно да вмъкнем едни скоби за хората, които са доволни от китайските части, защото са сменили тотално изпусналия оригинален (тропащ) амортисьор, с нов китайски. Обикновено доводът е, че „вече не тропа“ 🙂 Задачата на амортисьора е не само „да не тропа“ , ами и да си върши работата. Ако човек е закупил автомобила с повредени амортисьори, и след това ги смени с китайски, ще му бъде трудно да намери разлика, защото никога преди това не е шофирал с изправно адаптивно окачване. В такива случаи са доволни, че пак вози като каруца , но поне „не тропа“ 🙂 .
Вие сами преценете какво да изберете – лъскав китайски боклук или качествен ремонт на оригиналната част 😉 !
Обикновено човек се замисля за ремонт на своето адаптивно/въздушно окачване , едва когато се стигне до тотална повреда или колата остане на пътя да чака пътна помощ. В повечето случаи може предварително да разберете, че има проблем с окачването или предстои повреда и е редно навреме да потърсите експертна помощ.
1. Автомобила „кляка“ след продължителен престой – след продължителен престой автомобила ви е заел поза „немска овчарка“ 🙂 или тотално е легнал на сантиметри от земята – това означава, че някъде изпуска въздух. След като поработи на място автомобила възстановява хоризонталното си положение. Теч на въздух е възможен на много места в системата. В този случай е редно да помислите за проверка и ремонт.
2. Автомобила е легнал или се е наклонил рязко на една страна по време на работа и не може да възстанови хоризонталното си положение – тук възможностите са много. Спукана възглавница, дефектирал компресор, дефектен датчик за ниво, дефектен разпределител и т.н. В такива случаи обикновено е невъзможно да продължите да се движите и ремонта е неизбежен.
3. Въздушния компресор работи почти непрекъснато – когато има лек теч на въздух, компресора се стреми да го компенсира като работи повече време. Това води до преждевременно износване на компресора. При друг сценарий, компресора вече е повреден и работи с по-нисък дебит, тоест за да достави нужното количество въздух се налага да работи повече време. Редно е в такива случаи да помислите за проверка и ремонт преди да сте останали на пътя.
4. Видимо омасляване на амортисьора – когато един амортисьор се разбие много, започва да изпуска голямо количество масло. Това масло бързо поврежда гумата на въздушната възглавница и тя гърми. При констатирано омасляване е крайно наложително да помислите за превантивен ремонт.
5. Фино причукване и тропане в амортисьора – когато амортисьора е в начален стадий на разбиване, започва да се чува леко причукване при ниска скорост, шофиране по павета или преминаване по дупки, неравност и легнали полицаи. С времето този шум се усилва и в някои случаи се усеща като разбита предница. Често срещан проблем например при Audi A8 е такова странно и необяснимо тропане при бавно шофиране по неравности, въпреки че всички тампони, шарнири и биалетки са нови. Притропването на амортисьора се дължи на разбиване и загуба на газ и масло, създаден вакуум или блокирал долен клапан. В такива случаи външно омасляване не се наблюдава, защото загубата на масло е малка и то остава във въздушната възглавница , като я поврежда. Скоро след това възглавницата гърми и ви оставя на пътя. Редно е, когато усетите притропването да си имате едно на ум и в близко бъдеще да проверите нещата
6. Изтропване при рязко пропадане в дупка или слизане от легнал полицай – При рязка смяна на натоварването Bilstein Monotube амортисьорите изтропват много силно. Това се усеща най-добре, когато минете с висока скорост през легнал полицай. Точно на слизане от легналия полицай, когато гумата пропада надолу, се чува изтропване. Същото е и при преминаване с висока скорост през пропаднала настилка на пътя и гумта рязко пропадне надолу. С този тест лесно ще проверите вашите амортисьори.
7. Влошена устойчивост в завой – високият клас автомобили обикновено освен с добро окачване , разполагат и с мощен двигател. Това често предразполага към динамично шофиране. Когато устойчивостта и поведението се влошат значително, вероятно става дума за изпуснали амортисьори. При SUV се наблюдава характерно клатушкане в страни , въпреки че шофирате направо. Другият много характерен случай е шофиране с голяма скорост по дълъг продължителен завой. Задницата на колата (особено при дълги лимузини) започва да се заиграва много опасно. Вместо спокойно и стабилно да лежи в завоя, се получава така нареченото „помпане“, при което задницата ритмично подскача. Ако не желаете да си правите експерименти със своята безопасност е препоръчително да помислите за ремонт на амортисьорите.
8. Светеща лампа на таблото и/или съобщение за неизправно окачване – понякога на пръв поглед всичко функционира безупречно, но все пак на таблото свети предупреждение за проблем с адаптивното окачване. В такива случаи вероятно има проблем по електрическата част (датчици, управление или електронното втвърдяване).
Със сигурност има още много други симптоми на повреди по адаптивното/въздушно окачване. Във всеки случай е крайно препоръчително , ако имате съмнения да потърсите помощ навреме.
Човек рядко се решава превантивно да поправи колата си докато повредата не е станала твърде сериозна . В повечето случаи се замисля за ремонт и профилактика на въздушното окачване, едва когато се стигне до повреда и колата остане на пътя, тоест, когато спукате възглавница.
В същото време сте привикнали с тропането, чукането и люлеенето на разбития амортисьор и не смятате да го ремонтирате (защото колкото и да е разбит няма да ви остави на пътя). При последвалия ремонт на възглавницата се разбира обаче, че причината за спукването е хидравличното масло от протеклия амортисьор. В такива случаи разходите по ремонт не се ограничават само до възглавницата, а се налага и амортисьора да бъде ремонтиран.
И четирите „въздушни амортисьора“ във вашия автомобил са проектирани за еднакъв живот. Всички те вършат еднаква работа, еднакво остаряват, носят еднакъв товар (два по два) и минават по един и също път. С други думи всичките „въздушни амортисьори“ подлежат на еднаква амортизация и ако един от тях се повреди, то неминуемо и останалите ще го последват. Когато се повреди някой от тях , вие имате избора, да ремонтирате само повредения или превантивно да оправите и останалите. Повредата на „въздушния амортисьор“ е изключително неприятна защото:
1. Изключително опасно е ако се случи с голяма скорост;
2. Оставате на пътя и спасението е единствено пътна помощ;
3. Автомобила става толкова нисък, че при качването на пътната помощ неминуемо повреждате предната броня и подбивате праговете, а това ви струва още пари и нерви;
4. Губите седмици в чакане по бояджийски сервизи, докато бъдат отстранени повредите, причинени от качването на пътната помощ;
5. Застрахователите не ви покриват щетите по боядисването, защото „сам сте си виновен“, че не сте потърсили специализирана пътна помощ тип „паяк“ ( нищо, че в цялата страна се броят на пръсти и дори да търсите едва ли ще намерите такава)
Всички гореописани разходи надхвърлят общата цена за превантивен ремонт на четирите ви „въздушни амортисьора“ ! С превантивен ремонт на вашето адаптивно/въздушно окачване Вие пестите пари, време и нерви , защото AirTec е не просто сервиз, AirTec е надежден партньор, който мисли за Вас!
Използването на ремонтирана въздушна възглавница с повреден амортисьор е изключително противопоказно. Повредения амортисьор изпуска масло, което поврежда възглавницата и съвсем скоро се стига до нова повреда. AirTec препоръчва нова въздушна възглавница да се използва САМО със здрав (проверен) или ремонтиран амортисьор. Така се гарантира безпроблемен и дълготраен живот на цялата система.
ВСИЧКИ използвани от нас части и материали са произведени в Европа!
AirTec предлага широка гама услуги за множество автомобили. Всички цени са описани в раздел КАТАЛОГ . В него всичко е разделено по марки, модели, година, вид услуга, снимки , описаниe на услугата, време за изпълнение и цени.
AirTec разполага със собствен модерно оборудван автосервиз, а обученият екип е на разположение, когато се налага ние да извършим монтаж/демонтаж на повредените части по вашето адаптивно окачване.
AirTec предлага атрактивна партньорска програма. Станете част от нашето голямо семейство! Повече информация може да намерите в раздел Сервиз/Партньорска програма.
AirTec се управлява по утвърдена система за контрол на качеството.